
Lapses at the New England
Journal of Medicine

The New England Journal of Medicine is the journal to beat. Its
impact factor is 44, almost double that of its nearest rivals.
Although JAMA and the Lancet may be snapping at its heels,
the most important studies, particularly clinical trials, are
published in the New England Journal of Medicine. Yet the way
that the journal has behaved in the dispute around the
VIGOR trial,1 which was the making of Merck’s drug
rofecoxib (Vioxx), has raised doubts about its integrity and
dovetailed with a growing anxiety about the ethics of
medical journals.2–6

The New England Journal of Medicine was made great by
Franz Ingelfinger, who banged on every important door in
Boston urging researchers to admit their best studies to the
journal. The journal assumed the effortless but often
genuine superiority of Bostonians so well described—but
also ridiculed—by Henry James.7 To some this felt like
arrogance, and the journal has always been hated as well as
admired. Often the motivation for such hatred may have
been jealousy or resentment at failure to make it into its
hallowed pages.

Ingelfinger was followed by Bud Relman, and the
journal grew richer as well as grander. The Massachusetts
Medical Society, the owner of the journal, made US$88m
from publishing in 2005. My guess is that the journal
accounts for at least US$75m of that and that its profits are
probably at least US$15m. The society has grown fat on the
profits and is keen not only to keep the profits coming but
also to exploit the brand. This has led to tensions between
the journal and the society, and those tensions were in many
ways the undoing of Jerry Kassirer and Marcia Angel, the
successors to Relman. Both Angel and Kassirer after leaving
the journal published books bemoaning the excessive
influence of the drug industry,8,9 while the society
appointed a new editor, Jeff Drazen, who was depicted
by some as a creature of the industry.10 He had had financial
connections with 21 drug companies between 1994 and
2000.

The VIGOR (Vioxx gastrointestinal outcomes research)
study, which was published in the New England Journal of
Medicine in November 2000, was a trial in which over 8000
patients were randomized to receive either naproxen or
rofecoxib (Vioxx), a Cox-2 inhibitor that Merck hoped
would have fewer gastrointestinal side effects.1 There were
sound theoretical grounds for expecting that this would be
the case. The primary endpoint of the trial was
gastrointestinal side effects, and sure enough the patients
given naproxen experienced 121 side effects compared with
56 in the patients taking rofecoxib. This was a marvellous

result for Merck and contributed to huge sales of rofecoxib.
Some 20 million Americans took rofecoxib before it was
eventually withdrawn from the market. Merck bought
900 000 reprints of the article from the New England Journal
of Medicine at a cost estimated to be between US$700 000
and US$836 000 to use in promoting the drug. (My
estimate is that this must have meant perhaps US$450 000
of profit for the journal: reprints have a very high profit
margin.)

The trial also showed an increase in myocardial
infarction in the patients given rofecoxib (0.4%) compared
with those given naproxen (0.1%). (It is poor practice to
publish only percentages not absolute numbers.) This was
an unexpected result and the difference was interpreted by
the authors to be caused by naproxen having a protective
effect. In September 2004 Merck withdrew the drug from
the market when it became clear that rofecoxib did have
serious cardiovascular side effects.

In December 2005 the New England Journal of Medicine
published an expression of concern about the VIGOR study
saying that it ‘ . . . did not accurately represent the safety
data available to the authors when the article was being
reviewed for publication’.11 These data showed that there
were 47 confirmed serious thromboembolic events in the
patients given rofecoxib and 20 in those given naproxen—
so wiping out the gastrointestinal benefits from rofecoxib.
There were also three extra cases of myocardial infarction
in the patients on rofecoxib that were not declared,
although Merck had reported these cases to the Food and
Drug Administration (FDA) in October 2000—before the
paper was published. The data were posted on the FDA
website soon after. If all of these data had been included in
the original report the interpretation that naproxen was
protective rather than rofecoxib harmful would have been
much less convincing—indeed, it would probably have
been untenable.

The New England Journal of Medicine reaffirmed its
expression of concern in March 2006 after giving the
authors a chance to explain themselves.12 But is the New
England Journal of Medicine blameless in all this? It published
the expression of concern at the end of 2005 because the
problems with the study had emerged as evidence was
gathered for a court case against Merck brought by patients
who allege that they have been damaged by rofecoxib.

It is clear, however, Jeff Drazen knew about these extra
deaths long before the end of 2005. Indeed, the Wall Street
Journal has discovered that Drazen was told about them in
August 2001.4 Jennifer Hrachovek, a pharmacist who had
reviewed the data on the FDA website, told him on a
phone-in to a Seattle radio show. She also submitted a letter
to the journal, which was rejected. With hindsight the
failure of the journal to publish a correction—and probably
a reinterpretation of the cause of the excess cardiovascular

E
D

IT
O

R
IA

L

1
JRSM/06-14

J O U R N A L O F T H E R O Y A L S O C I E T Y O F M E D I C I N E V o l u m e 9 9 A u g u s t 2 0 0 6



side effects—is lamentable. If the journal had corrected the
data then the dangers of the drug might have been
highlighted much earlier.

But even without hindsight it seems poor practice not to
publish a correction. Lots of what medical journals publish
turns out to be ‘untrue’ and replaced by new evidence. So
not every statement and interpretation can be corrected,
but facts surely should be corrected. It is impossible to
know which facts will turn out to be important. The journal
had reason to suspect that there were three more cases of
myocardial infarction than it had published 4 years before it
drew attention to the fact.

The journal should probably also have given space to a
different interpretation of the data. The FDA cast doubt on
the hypothesis that naproxen had been protective—rather
than rofecoxib harmful—as early as February 2001. In
August 2001 a review of the complete data was published in
JAMA casting doubt on the hypothesis that naproxen was
protective.13 Yet in that same month a review article on
Cox-2 inhibitors was published in the New England Journal of
Medicine that repeated the erroneous data and was reassuring
on the safety of the drugs.14

The expression of concern was rushed out at the end of
2005 to avoid bad publicity from presentation in a court
case of evidence given on the background to the publication
of the VIGOR trial paper by Gregory Curfman, executive
editor of the journal. A public relations specialist advised
the journal that the publication would divert attention from
failings of the journal to the failings of Merck and the
authors.4

Why was the New England Journal of Medicine so slow to
correct the record? The editors have suggested that the onus
is on the authors to correct data; but it cannot be acceptable
for editors to be put on notice that facts are wrong and to
leave them unmodified. The editors also point out that the
correct data were on the FDA website; but there is a world
of difference between data on a website and data included in
the world’s leading medical journal and being circulated in
nearly a million reprints. The editors must accept
responsibility for the accuracy of facts in their own journal:
they have a duty to their readers.

This convoluted story has now been made even more
complicated by the New England Journal of Medicine having to
publish a correction to the study it published in 2005 that
was the death of rofecoxib.15 The Adenomatous Polyp
Prevention on Vioxx (APPROVe) study established the
serious cardiovascular side effects of rofecoxib but also
concluded that the increased risk became apparent only
after patients had been taking the drug for 18 months.16 It is
this latter conclusion that the journal has had to correct.
The study should have included an intention to treat analysis
but did not, and Merck submitted the full data of the trial to
the FDA a month ago, acknowledging that it had incorrectly

described a statistical method. The original—and in-
correct—conclusion was very important for Merck because
it made it very difficult for anybody who had suffered an
adverse cardiovascular event to sue if they had been taking
the drug for less than 18 months.

The journal is no doubt embarrassed by this further
twist. It was a failure of peer review, but peer review is an
empty gun anyway—as I have argued in this journal
before.17 More worrying is the anxiety that the drug
company has used the prominent pulpit of the New England
Journal of Medicine to advance a message that was very
much in its interest—but ultimately incorrect. It fits
with the argument that medical journals are an extension of
the marketing arm of pharmaceutical companies and that
the full data of trials should be published not in medical
journals, where an incomplete story is advanced, but on the
web.6,18

Whatever the explanation for what has happened around
the publication of these trials, the New England Journal of
Medicine, and journals in general, have been damaged.

Competing interests RS was the editor of the BMJ and
the chief executive of the BMJ Publishing Group. He is a
member of the board of the Public Library of Science,
which promotes open access to all scientific research.

Richard Smith
Former Editor of the BMJ, London SW4 0LD, UK

E-mail: richardswsmith@yahoo.co.uk

REFERENCES

1 Bombardier C, Laine L, Reicin A, et al. Comparison of upper
gastrointestinal toxicity of rofecoxib and naproxen in patients with
rheumatoid arthritis. N Engl J Med 2000;343:1520–8

2 Lexchin J, Light DW. Commercial influence and the content of
medical journals. BMJ 2006;332:1444–7 [doi:10.1136/
bmj.332.7555.1444]

3 Horton R. The dawn of McScience. NY Rev Books 2004;51:7–9

4 Armstrong D. Bitter pill: how the New England Journal missed warning
signs on Vioxx. Wall Street Journal 2006 May 15:A1

5 Altman LK. For science’s gatekeepers: a credibility gap. New York Times
2006 May 2

6 Smith R. Medical journals are an extension of the marketing arm of
pharmaceutical companies. PLoS Med 2005;2:e138

7 James H. The Bostonians. Harmondsworth: Penguin, 2000

8 Angell M. The Truth About Drug Companies: How They Deceive Us and
What To Do About It. New York: Random House, 2005

9 Kassirer JP. On The Take: How Medicine’s Complicity With Big Business Can
Endanger Your Health. New York: Oxford University Press, 2004

10 Gottlieb S. FDA censures NEJM editor. BMJ 2000;320:1562

11 Curfman GD, Morrissey S, Drazen JM. Expression of concern:
Bombardier et al., ‘Comparison of upper gastrointestinal toxicity of
rofecoxib and naproxen in patients with rheumatoid arthritis’. N Engl J
Med 2000;343:1520–8. N Engl J Med 2005;353:2813–14

12 Curfman GD, Morrissey S, Drazen JM. Expression of concern
reaffirmed. N Engl J Med 2006;354:1193 [http://www.nejm.org]2

J O U R N A L O F T H E R O Y A L S O C I E T Y O F M E D I C I N E V o l u m e 9 9 A u g u s t 2 0 0 6

JRSM/06-14



13 Mukherjee D, Nissen SE, Topol EJ. Risk of cardiovascular events
associated with selective COX-2 inhibitors. JAMA 2001;286:954–9

14 FitzGerald GA, Patrono C. Drug therapy: the coxibs, selective
inhibitors of cycooxygenase-2. New Engl J Med 2001;345:433–42

15 Anonymous. Correction. N Engl J Med 2006; 355: ?pages? [http://
content.nejm.org/cgi/content/short/NEJMx060029]

16 Bresalier RS, Sandler RS, Quan H, et al. Cardiovascular events
associated with rofecoxib in a colorectal adenoma chemoprevention
trial. N Engl J Med 2005;352:1092–102

17 Smith R. Peer review: a flawed process at the heart of science and
journals. J R Soc Med 2006;99:178–82

18 Smith R, Roberts I. Patient safety requires a new way to publish
clinical trials. PLoS Clin Trials 2006;1:e6 [DOI: 10.1371/
journal.pctr.0010006]

3

J O U R N A L O F T H E R O Y A L S O C I E T Y O F M E D I C I N E V o l u m e 9 9 A u g u s t 2 0 0 6

JRSM/06-14


